måndag 3 mars 2014

Utflykter och rullande bilar...

I tisdags tog jag min första cykeltur i Köpenhamn. Och jag tyckte att jag klarade det riktigt bra (för er som inte cyklat i den här stan innan får jag säga att det är väldigt viktigt var och hur man cyklar om man inte vill bli påkörd eller få en liten utskällning). Men jag tog mig till Österbro för att köpa Mimmi Pigg-öron till helgens utklädnad. Och jag cyklade förbi Österbrohallen där de har färgat ett helt torg i rött och lila och en massa andra färger. Dock är det lite häftigare på bild än i verkligheten, men ändå en kul tanke. :) Och på flera ställen fanns det små häftiga torg där man kunde sitta och prata i solen.

En liten del av torget vid Österbrohallen

Ett annat annorlunda torg

På kvällen blev det bio på Grand inne i centrum. Vi såg 12 years a slave, en väldigt bra film. Men också väldigt jobbig att titta på. Innan filmen fikade vi på Grands eget fik som varmt kan rekommenderas. Det ligger på en tvärgata från Ströget och har öppet till 22.

I onsdags var det jobb som vanligt och på kvällen hade vi after work i källaren, och vi var ganska många. Det var riktigt trevligt, vi satt och pratade om allt mellan himmel och jord och drack gott och framåt slutet blev det även en vacker (kan diskuteras) tolkning av That's amore. Inte illa! :)

I fredags tog jag mig till Domkyrkan än en gång för att se vad deras "God goes deep" var för något. Och när jag kom in i kyrkan var det tända ljus och spotlights som blinkade i olika färger, mest framme vid altaret. Sen satt det ett gäng killar framme i koret och dj:ade (och en spelade nåt instrument också). Och sen var det folk som satt i bänkarna, men också många som låg på madrasser, i sittsäckar och i brassestolar som var framtagna i koret. Och folk satt och diggade, vilade, läste och vad man nu ville. Verkligen en annorlunda upplevelse, och det var väldigt härlig stämning, så det var svårt att gå därifrån. Sen traskade jag hem i regnet. 

På jobbet i lördags gjorde jag en massa pannkakor och semlor och förberedde för söndagens familjedag. På kvällen kollade jag på melodifestivalen och Pluras kök (som för övrigt är ett jättemysigt program som jag hatälskar eftersom jag i nästan varje avsnitt önskar att jag vore där). 

Igår var det då fastelavn och vi hade familjemässa. Den gick bra och sen åt alla semlor och till sist var det dags att slå katten ur tunnan. Barnen var duktiga och fick en massa godis som belöning när tunnan gick sönder. Sen krönte vi kattedronningen och kattekongen. :) Jag tog det lugnt resten av kvällen och bestämde mig för att jag skulle ta en liten utflykt idag när jag var ledig. 

Så idag tog jag S-tåget till Hilleröd, en stad som ligger ca 4 mil härifrån. Det var inte det bästa vädret och det blåste kallt. Men i centrum fanns det gott om små butiker, second hand-affärer, caféer och även en stor galleria med ett stort Bilka (typ billgit Ica Maxi). Vid sjön ligger också Frederiksborg slott, där jag gick in en bit. Men tänkte komma tillbaka och gå runt i de fina trädgårdarna när det blir lite varmare. Vad som däremot var lite annorlunda med denna vistelse var att jag gick förbi en bil som stod parkerad i en port och jag tänkte att det var en korkad person som lämnat den på gatan igång och med rutan nere. Och plötsligt så började den rulla, och det var inte direkt en brant backe, men tillräckligt för att bilen fick fart och var på väg mot ett skyltfönster på andra sidan gatan. Jag fattade mig ganska snabbt och hoppade in i passagerarsätet och drog åt handbromsen. Det som är en aning märkligt med händelsen är att sen hände ingenting. Föraren syntes inte till, och de andra på gatan gick förbi som om inget hade hänt. Så i min chock fortsatte jag bara att gå, men efter ett tag när jag skulle ta upp min kamera för att fota utsikten märkte jag att jag var lite skakig. Och sen tänkte jag ju att jag borde stannat kvar och väntat på föraren som troligen inte var så långt bort (med tanke på att bilen var på). För nu fattade den väl ingenting när bilen stod mitt på gatan fastän handbromsen var åtdragen... Men det är ju lätt att vara efterklok. :)

Frederiksborgs slott

Ha det bäst och glöm inte,
Ta vara på tiden du har fått, du vet aldrig när den tar slut.

1 kommentar:

  1. Det här med bilen var ju lite speciellt. Om du inte hade varit där och agerat kan jag lova att någon hade reagerat senare iaf. T ex butiksinnehavaren och bilägaren.. så bra gjort!

    SvaraRadera