måndag 10 mars 2014

Lide grann från ovan...

Ja, som titeln antyder har jag varit lite ovanför stan idag. Mer om det senare...

I tisdags kväll var jag på friskis här i Köpenhamn för första gången, och det var ingen större skillnad jämfört med Sveriges friskis. Och en behöver ju träna då och då... Men tyvärr finns det inte så många pass som passa mitt jobbschema, men sånt är livet.

Onsdag och torsdag sprang iväg då vi hade en hel del att göra på jobbet och med kören. I fredags var det däremot lite lugnare, men då var vi på studentmenigheten och pratade med präst och andra som jobbade i församlingen. Det som var lite festligt var att det visade sig att en av dom hade sommarstuga i Sant Olof, och mycket väl visste var Eljaröd låg. Det är nog fler som vet var Eljaröd ligger här i Köpenhamn än när jag bodde i Lund.
Och på kvällen åkte jag till Lund för en systermiddag med mina systrar och systrarna Nilsson. Och ni som känner oss förstår att det var ett evigt tjatter emellan tuggorna. Men det är väl härligt med människor som man kan prata i mun på varandra, men ändå höra vad de andra säger. :)

På lördagsmorgonen tog jag mig tillbaka till Köpenhamn. Vi hade lite loppis, men i övrigt var det så lugnt att jag slutade lite tidigare och hann ut i det otroligt fina vårvädret. Jag gick till Ströget och köpte mig en oförskämt liten glass för så oförskämt mycket pengar och rusade ifrån alla människor på den gatan och satte mig sen på Slotsholmen vid vattnet och njöt ordentligt av solen. På kvällen var jag hos Henrik och Birgitta och kollade på Melodifestivalfinalen. Vi var till och med så satsiga att vi poängbedömde varje bidrag var för sig. Jag tippade fram Sanna som vinnare, och så blev det ju också. Sen hann vi också titta på slutet av Danmarks Grand Prix-final och höra deras vinnarlåt. Mysig, men kanske inte någon mellolåt. Däremot har jag inte ens märkt att den danska finalen skulle vara ikväll, i Svergie brukar man ju inte kunna undvika det om man ens går i en vanlig affär. I vilket fall var det en mycket trevlig kväll. :)

Igår hade jag söndagsskola och Svenska klubben, där vi var många. Väldigt kul, men också hög ljudvolym, så jag var ganska slut när jag kom hem. Så jag kollade på Shrek den tredje och The lucky one. Helt olika filmer, och bra på olika sätt. Jag gillar ju Shrek, eftersom den är rolig och lättittad. The lucky one är sorglig och fin, och finns stunder där man skulle kunna gråta (särskilt känsliga jag...).

Idag har jag alltså varit uppe i det blå (lite iaf). Jag var uppe i Rundetaarn som ligger i centrum. Det var en perfekt dag att fota utsikten och att bara sitta och njuta däruppe i solen. :)

Rosenborgs slott, och en massa krokus

Inne i rundetaarn, så gick man hela vägen upp

Utsikt över Köpenhamn

Utsikt över Köpenhamn (Svenska kyrkan är det gröna tornet till höger om mitten)

Ha det bäst och glöm inte,
Ta vara på tiden du har fått, du vet aldrig när den tar slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar