måndag 27 september 2010

Vänner, grannar och kusiner...














...och hamburgare. Ja, det är precis vad den sista helgen i September brukar innebära för mig.
Det var än en gång Äpplemarknad i Kivik, och AIF stod som vanligt i entrén och hade sitt populära "Äppelhamburgar"-tält uppe.

Fredag: Mamma och Sara kom och hämtade mig i T-lilla efter skolan, och efter en god hasselnötsmilkshake från underbara Bullen&Bönan hyrde vi film. Sen blev det en riktig myskväll med Doobidoo, Skavlan och Everybody's fine.

Lördag: Tjugo i nio kom Gullan och Nisse och hämtade oss, dock trodde jag att de skulle komma senare, så det blev ingen frukost hemma.. I Kivik var folket igång och laddade upp för en hektisk dag. Men jag hann äta lite frukost, en kanelbulle, en äppelmuffins och en struva, himla bra frukost om jag får säga det. Halv 11 såldes den första hamburgaren, och från halv 12 till 3 hade vi 2 köer som var ungefär 10-20 meter, men det gick otroligt snabbt. Vi är så grymma. :) (det är inte bara vi som tycker det, utan många som ger oss komplimanger om att vi är otroligt effektiva). Men sen har vi ju också övat upp oss, eftersom detta är det 7e eller 8e året vi gör det. Alla hade sin funktion, pappa och Kerstin var självklara i kassan, men sen kunde man välja mellan lägga tillbehör i hamburgaren, lägga hamburgare i brödet, lyfta på grytlocket, fixa bröd, vika servetter, grilla m.m. Det är mycket som ska göras. Vid kvart i sex var vi klara och kunde köra hemmåt, men klockan 7 stod Johan och Maria på gården och skulle hämta oss innan vi åkte mot Kivik igen - men denna gången var det fest!
Det var god mat, mycket prat och sång vid bordet. Sen var det dans och, ja sen var kvällen slut, och jag försöker fortfarande förstå var den tog vägen. Det gick så snabbt, men jag hann prata och dansa med Maria och Henrik, och rädda en stackars kvinna ut från toaletten (låset hade ramlat av) och skaka loss ordentligt till Othello's låtar, så jag var ändå nöjd med kvällen. Klockan halv tre somnade jag väldigt snabbt i min säng.

Söndag: Kvart i nio stod Maria och Johan än en gång på gården, och det var dags för dag två på Kivik. (Jag hatar när folk säger så). Det var som vanligt lite mindre folk än lördagen, men vi hade ändå att göra. Johan prövade en ny uppgift, han gick från grillen till kassan, och även om han aldrig riktigt kom in i det, så hade vi skoj när vi båda i slutet sa totalt fel till kunderna. (Det blir lätt så när man stressat två dagar och är trött). Men folk köpte hamburgare även om jag frågade vad de ville ha på sig och vilken sort de ville ha.. Efter 3336 sålda hamburgare stängde vi. Pappa och jag räknade pengarna medan de andra rev tältet och packade ihop allting. Halv 6 var vi hemma, och jag var stelfrusen och hade ordentligt ont i benen. Men efter en ordentlig varmdusch var jag på G igen (eller inte).
Imorse var jag otroligt trött och sov från att jag hoppade på bussen till professorsgatan. Och efter ännu en liten power nap hemma var jag osäker på om jag skulle gå till skolan, men jag gjorde det ändå. Och tur var väl det, för annars hade jag missat "Mästarnas mästare" på idrotten. Där hela klassen var imponerade av Cornelias insats på jägarsitsen, då hon satt i 7 minuter och vann över hela klassen, GRYMT!!

Ha det bäst och glöm inte,
Du är själv regissör till ditt livs teater!
Charlotta Von Zweigbergk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar