onsdag 30 december 2009

Julen, mellandagarna & snart nyår.

Nu var det längesedan jag uppdaterade bloggen, vilket kan bero på att det har varit jul och att hela familjen för en gångs skull varit samlad. Nu kommer en liten summering av vad som hänt. :)

18 december: Det var skolavslutning och vi skulle ha 1½ lektion innan själva avslutningen skulle börja. När jag kom till skolan vid 10 fick jag reda på att tyskan var inställd, vilket var både irriterande, men också skönt. Jag satt i biblioteket vid datorn tills engelskan började, och vi få som var där då (lektionen var frivillig) kollade på Vänner och hade lite betygsnack med Jeppe, som vi för övrigt inte ska ha på hela januari. :( Men han ska ju få en liten gosse, så det är en bra anledning. Vi gick sedan till idrottshallen och kollade på avslutningen som var fylld av sång, gymnaster, riverdance och "roliga" skämt. Det hade snöat hela dagen, och Jocke och jag skulle åka tillsammans hem. Och vi var lite oroliga att det skulle bli förseningar, men det klaffade helt perfekt. :) Så vi kom hem till Eljaröd och julen kunde börja.

Dagarna fram till lillejul var snöiga och kalla, men också vackra. Jag, Sara, Elin och Jocke var ute och lekte i snön mellan julstädningen. Och den 22 var jag hemma själv och städade klart de sista rummen och kunde börja pynta.

23 december: Dagen började hyfsat bra. jag pyntade klart i hela huset och klädde granen medan Elin dammsugade över och gjorde julmat. När föräldrarna kommit hämtade vi farmor och hade sedan en supermysig kväll med god mat, gott sällskap och julklappar. Farmor gick hem, men ringde sedan och berättade att det varit inbrott i hennes hus, de hade brutit sig in och tagit hela hennes kassaskåp, galet!! Så det blev inte mycket sömn den natten.

24 december: JULAFTON!!! Pga förra nattens inbrott blev morgonen inte som den brukar, utan jag och Elin packade in julklappar och fixade lite medan mamma och pappa var borta hos farmor. Och så småningom kom Sara och Jocke och joinade. :) Det blev stressigt, men Kalle stod åtminstone på under tiden som jag och systrarna tränade sångerna till natten. Lite över 5 var vi hos M&M, och där flöt kvällen på som vanligt med hög ljudvolym och mycket skratt. Vi fick t.o.m besök av tomten som delade ut en massa klappar. 23.00 var vi på plats för att förbereda midnattsmässan i Onslunda kyrka. Det gick bra att sjunga alla sånger, och det var en otrolig julkänsla. En perfekt avslutning på julafton.

25 december: Som vanligt på juldagen kom M&M till oss, och vi åt mat och hade trevligt. Sara och Jocke åkte in till Lund på eftermiddagen eftersom Sara skulle spela på Old Bull med petreyo. Och jag och Elin åkte till Sjöbo, via Klasaröd på förfest. Det var en jäkla hög ljudvolym i Anders lägenhet, vilket kan bero på att vi var ca 11 tjejer (och två killar) som var väldigt bra på att tjattra. Taxin kom 22.30, vilket vi tyckte var på tok för tidigt. Så sex crazy tjejer tog en vända om Elnas lägenhet och var bara allmänt galna innan Sandra kom och hämtade oss och körde oss till Tingvalla. När "The one and only band" Whendays var på scen hade vi jätteskoj, men i övrigt var det inte superkul. Men det var ju kul att träffa folk som man inte sett på länge. Efter en jävligt trång garderobskö (där både systern och kusinen fick små utbrott), som dock var lite komisk var vi ute i bilen. Vid halv fem var jag i säng. :)

26 december: Annandagen firades traditionsenligt hos A-K & A. Släkten var samlad än en gång. Vi åt god mat och spelade roliga spel (där bl.a. Sara åt kanel, Elin skrek fula ord och gjorde armhävningar och jag hoppade runt). Efter en titt inom i Sandra och Johans FINA!! hus bar det av till sytrarna Nilsson i Tomelilla. Även där var det mycket skratt (särskilt lite senare)och knasiga spel.

De senaste dagarna har det blivit lite mellandagsshopping och julmys. Igår var familjen på bio och åt pizza. Snart ska jag iväg och handla till imorgon, då nyårsafton firas i Lund hos Elin och Patrik! :D

Ha det bäst och glöm inte,
Du är själv regissör till ditt livs teater!
Charlotta Von Zweigbergk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar