måndag 14 december 2009

Luciahelg!

Nu är det ny vecka, och inte nog med det, det är också den sista veckan innan jullovet. :) Och om en och en halv vecka är det julafton, vilket är svårt att tro. Just nu har jag också valt att lägga trypsin, lipas & amylas m.m. åt sidan och tagit en paus från pluggandet.

Torsdag: Luciatågande i Tolånga, vilket var mysigt och kul att återuppleva, eftersom vi alltid gjorde det när vi var små. Efteråt blev det självklart auktion i församlingshemmet, som också blev roligt, och som jag har saknat Gunni, hon är ju så knasig. :) Han visade bl.a. den rökta ålen i profil och ville döpa om sig till Gunni Alfred. När klockan var lite i tio åkte jag till M&M och sov innan jag var tvungen att åka in till Lund igen.

Fredag: Eftersom engelskan var inställd och skolmaten inte verkade vara något vidare gick jag, Matilda, Nelly, Cornelia och Elias till pizzeria Primo och åt. Efter skolan mötte jag Sara vid stationen, och vi handlade mat till kvällen. Vi gjorde mumsiga hamburgare och fixade sen till oss innan det bar av mot Staffanstorp med buss. Där hämtade Elin och M&M oss och när familjen från Näsby också dykt upp körde vi till Malmö Arena. Vi mötte Eljarödsbor och Jonas Jonasson, som alla vinkade glatt. Mamma och pappa anslöt sig till sällskapet innan föreställningen började.
Krister Henriksson hälsade oss välkomna innan Sissel Kyrkjebø, Odd Nordstoga, The real group och Orsa spelmän bjöd på en underbar konsert. Höjdpunkterna var när Sissel sjöng "det är en ros utsprungen" accapella (rysningar), och även när hon efter applåderna ställde sig och sjöng "O helga natt", men det var också stämningsfullt när hela arenan sjöng "nu tändas tusen juleljus". Med andra ord var det en superbra konsert fylld med musik, men också inslag av humor från Krister.
På hemvägen åkte vi inom M&M för på lite fika. Sedan blev det läggdags.

Lördag: Elin och jag gick upp 8.30 för att gå ut i stallet och fodra djuren m.m. Det gick bra, även om korna är lite läskiga. Vid elva åkte vi till Burlövs center, där jag hade dansuppvisning. Den gick bra till en början, men i slutet sket det sig väl lite, men vi hade iaf kul. :) Efteråt blev det lite shopping, och sen myskväll hemma med filmtittande med elin och ida.

Söndag: Fixdag med julklappar m.m. Elin och jag gjorde pepparkakor hos farmor, vilket också är en mysig tradition. På kvällen kom pappa och mamma hem från Ängelholm och det blev lite mys.

Nu har jag som sagt åkt in till Lund för att avsluta den första terminen på Polhemskolan!

Ha det bäst och glöm inte,
Du är själv regissör till ditt livs teater!
Charlotta Von Zweigbergk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar