tisdag 18 maj 2010

Kristianstad!


Eftermiddagen spenderades i Kristianstad. Och ganska chockad insåg jag att det var riktigt härligt att komma dit. Jag tycker faktiskt att det är en underbar stad. Idag lös solen på lilla torg och på alla de små butikerna längs gatorna, Trendie och Bagel house hade öppnat sina uteserveringar som var proppfulla, mannen med hunden satt som alltid och spelade och sjöng utanför banken, och jag tyckte faktiskt att det var riktigt mysigt. På Lilla torg hade blomsterförsäljarna ställt ut sina vackra blommor, och den stora uteserveringen mitt på torget var i full rörelse, i utkanten av torget bakades det som vanligt munkar. Det enda som inte fanns på torget var pasta-killen utanför Åhlens, annars var allt i sin ordning. Eftersom jag inte varit i Kristianstad på oerhört länge gick jag in i alla affärer som jag brukade när jag var mindre, och var en van Kristianstadsshoppare, jag var på bl.a. Randiga Rutan, hos båda guldsmederna, Borett, skivlagret och guldfynd. Och alla gav de några minnen från förr, kanske inga speciella på det sättet, men vardagliga minnen som självklart hjälpt till att forma mig. Maten åt jag på Teapot, underbart goda scones med sylt, som vanligt. Det fanns en del ställen som förändrats, och det var när jag såg dem som jag på riktigt insåg att det var längesen sist. Och det som verkligen gjorde dagen var att jag bl.a. hittade en fin klänning till bröllopet och ett armband som jag letat länge efter.
Nu kanske ni tänker att jag tycker att jag valt helt fel, och känner att jag borde valt att gå på Söderport eller något av "stadens" andra skolor, men då tror ni helt fel. Då skulle min kärlek till denna stad troligen tynat bort för längesen. Jag kan faktiskt säga att Kristianstad aldrig ens var ett alternativ för mej när det gäller skolval, även om musiklärarna på C4 är väldigt trevliga och roliga. :) Och när jag snart gått ett år på Polhem kan jag lugnt konstatera att min val var utmärkt! Och Lund är också en väldigt mysig stad, och det som gör den till den bästa är vännerna. :D
Ha det bäst och glöm inte,
Du är själv regissör till ditt livs teater!
Charlotta Von Zweigbergk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar