söndag 15 februari 2015

Finbesök och tråkiga händelser

Idag är det en sån dag då våldet kommer så väldigt nära. Skjutningarna igår hände på gator och områden där jag är nästan varje vecka och där jag känner flera som bor. Det är obehagligt, och även att hatet sprider sig i många länder. Däremot samlas ju också många runt kärleken och gemenskapen i såna här lägen.

Men veckan har också bjudit på många fina stunder.
I lördags kväll kom Sara, Jocke och mamma hit. Vi tog en lång runda på stan, och åt på en av favoritrestaurangerna, RizRaz. På kvällen blev det spel och mys hemma i lägenheten.
Dagen efter kom Himlaröster med bussen från Vollsjö. Vi tränade sångerna till mässan och sen fikade de lite. Och eftersom det inte kom några barn till söndagsskolan kunde jag sjunga med även under mässan, vilket var väldigt kul. Vi sjöng bl.a. O klang, o jubeltid som är en av mina favoritlåtar. :) Efter kyrkkaffet tog vi bussen till Strøget ovh Guinness World Record Museum. Det var större och roligare än jag trott, och vi gick runt och fjantade oss lite. Vi fotograferade, cyklade, slog och en massa annat. Efteråt gick alla runt själva en stund innan vi åt på ännu ett av mina favoritställen, Café Phønix. Efter middagen och en rolig dag åkte de andra hem igen. Men mamma stannade, vilket ju var skönt så att det inte blev för tomt.

Sara på Guinnes-muséet
 
Även måndagen bjöd på väldigt fint vädret och mamma och jag tog en lång promenad längs med sjöarna, och åt lunch på Café Antique. Lite långsam och märklig betjäning, men när maten väl kom var det gott, och det var mysig inredning.


Söerne

Baksidan av Statens Museum for Kunst
 
Sen åkte mamma hem, och jag gick till jobbet. Sen har veckan rullat på. Jag hade trevliga gäster i torsdags kväll, och i fredags kväll blev det tv-tittande. Igår tog jag en promenad efter jobbet, som tur var in mot stan och inte på Österbro. När jag kom hem fick jag höra om de första skjutningarna, så sen höll jag mig inne resten av kvällen.
 
I natt vaknade jag flera gånger av en massa sirener och sov lite oroligt. När jag vaknade var klockan halv tio, och jag hade tänkt vara på jobbet en kvart tidigare. Så det var bara att kasta mig in i duschen och fixa mig, så var jag på jobbet innan tio. Väl på jobbet hörde jag om de andra skjutningarna i stan, och det var en allmänt tung stämning, såklart. Men vi valde att köra på med temat kärlekens väg, vilket var mycket passande. Allt var ju lite förvirrat, men vi klarade oss igenom mässa utan några större förvirringar för församlingen, hoppas jag. Och sen tittade en fe förbi, och barnen slog katten ur tunnan, och fick en massa godis. Och någon gång under dagen vrickade jag till foten, så nu går jag runt och haltar.
 
Fen på Fastelavn
 
Så låt oss alla besegra det onda med det goda! Sprid kärlek!
 
Ha det bäst och glöm inte,
Ta vara på tiden du har fått, du vet aldrig när den tar slut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar