söndag 4 maj 2014

Valborgsfirande och gäster

Då var vi inne i maj, tokigt värre! Idag har det varit invigning av Eurovision song Contest inne i stan och fotbollsmatch mellan FC Köpenhamn och Brøndby på Parken, så förutom en snabb shoppingrunda i stan har jag hållt mig hemma. :)

Och veckan har försvunnit snabbt, men kul har det varit. I måndags jobbade och bakade kakor till Valborgsfesten. I tisdags kom Josefine och Kloskar på besök. Vi åt först brunch på Rizraz (otippat, eftersom jag tagit typ alla mina gäster dit), sen gick vi till Christiania. Jag trodde inte alls att det skulle se ut så, det var verkligen annorlunda, en stor park med en massa hus, matställen och marknader, och såklart stånd där man kunde köpa både det ena och andra. En lite olustig känsla fick vi väl när vi gick runt, men det var häftigt att se. Vi gick sen upp i Vor frelseres kirkes torn, jag för andra gången. Men det är ju väldigt vackert där uppe, och inga telefoner tappades, puh! Vi fortsatte till Nyhavn och åt glass innan vi tog ströget på vägen hem.

Kloskar & Josefine uppe på tornet
 

På valborgsmässoafton gjorde jag smörgåstårta hela dagen, och efter att de andra två hjälpt till att sätta fram bord och duka var dom inne i stan. På kvällen blev det traditionellt firande med vårsånger, vårtal och inhurrande av våren. Sen var det fest uppe i Sverigesalen, och det var mycket trevligt. Vi gick sen till donkan och åt glass, men vi blev rejält trötta när vi kom hem och stupade i säng.

Lars & Lars på Valborg


I torsdags åkte dom hem, det gick lite fort, men det gör det ju alltid... Sen fick jag gå till jobbet, och vi var väl alla lite trötta efter gårdagen, men tog oss igenom dagen. Och på kvällen var det kör som vanligt.

Fredagen bjöd inte på så mycket eftersom jag var sjukt trött hela kvällen. Men sen kom lördagen och då hade jag lite gäster, så det blev rundvandring i kyrkan innan jag bjöd på mat och vi planerade lite. Mysigt!

Syrenen i trädgården blommar ordentligt

Baksidan av kyrkan, så vackert med vallgraven!


Idag har vi haft familjemässa med Astrid Lindgren-tema i kyrkan. Och det gick jättebra, både vårt lilla Emilskådespel, min lilla predikan och mässan i helhet. Och där var både biskop och före detta domprost på besök, så det var ju trevligt. :) Efter jobbet blev det som sagt en tur ner till stan för att panikhandla lite kläder som har börjat minska i garderoben. Och nästa vecka är fullspäckad med jobb, Paris och 30-årsfest. Galet!

En häftig vägg och en nyutslagen kastanj på väg hem från stan

Röda mattan utanför rådhuset, där alla de tävlande i Eurovision kom gående för några timmar sen

Ha det bäst och glöm inte,
Ta vara på tiden du har fått, du vet aldrig när den tar slut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar