måndag 10 februari 2014

Dagen tips...

Nu har jag bott i Köpenhamn i lite mer än en vecka, så nu ska jag börja tipsa om lite ställen i stan.

Jag var på besök i Domkyrkan (Vor Frue Kirke). En ganska ny kyrka som blev invigd så sent som 1829, eftersom den tidigare kyrkan brann ner. När jag kom in i den först tänkte jag på Göteborgs domkyrka där det vita möter det guldiga, precis som här.

När jag gick ut från kyrkan gick jag mot Strøget och hittade två roliga affärer.
Notre Dame är en ganska stor butik med ett stort utbud. Det fanns spännande ljusslingor som man kunde bygga ihop i de färger man ville ha, flera hyllor med korgar i olika storlekar och färger, en massa fina plåtburkar. Det är hyfsat dyrt, men definitivt överkomligt. Och det finns ju rea, idag var det till exempel billighet på alla kökssaker i melamin, och det var ganska mycket.



 
 
Nästa affär jag sprang på ligger mitt emot Notre Dame och heter Le bix. Här var det en massa roliga plåtskyltar med olika citat på. Det fanns olika lampskärmar i papp, fina mattor och inte att förglömma ett helt rum med olika väggkrokar/runda skåphandtag. Häftigt!
 

 
 

Jag avslutade promenader med ett besök i Nyhavn, och det var det verkligen perfekt väder till! Till en början tyckte jag att alla som satt ute var lite väl vårtokiga, men sen insåg jag att det var ganska varmt. Så det slutade med att jag hamnade på La Sirénes uteservering. En bra restaurang med inte alltför höga priser.
 
 
Det var allt för idag. See you soon! :)
 
Ha det bäst och glöm inte, 
Ta vara på tiden du har fått, du vet aldrig när den tar slut.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar