lördag 8 februari 2014

Äntligen här!

Ja, nu har jag flyttat till Danmark och igår även fått mina saker till lägenheten. Samtidigt som det är mycket nytt och ständigt nya intryck, känns det som att jag har bott och jobbat här länge.

I lördags kom jag hit och jobbade min första dag. Det var en lugn dag och jag gick mest runt och fixade med lite olika saker. På kvällen blev det finmiddag i prästgården, härligt välkomnande. :)

I söndags hade jag min söndagsskola, och just som jag trodde att det inte skulle bli någon kom det några barn. Härligt! Och under mässan blev jag också mottagen "på riktigt", så nu är jag officiellt volontär här. På eftermiddagen var det nästa barngrupp, och det var energiska och livliga barn som älskar kyrkans stora lokaler. Efter det gick jag runt i mitt hus och hälsade på alla mina grannar, och sen orkade jag inte mycket mer än att äta mat och vila. :)

Måndagen var min första lediga dag, så jag tänkte upptäcka stan lite. Jag gick in mot stan och när jag gått ca en kvart tyckte jag att jag kände igen mig, och det visade sig att jag var på Ströget. Så jag bor med andra ord ganska centralt. Jag köpte lite småsaker till lägenheten innan jag gick tillbaka. På kvällen jobbade jag några timmar.

I tisdags fortsatte jag att utforska Köpenhamn. Jag tog en promenad på Kastellet, som ligger precis bakom mig, sen fortsatte jag in mot stan. När jag kom till Amalienborg såg jag att klockan var kvart i tolv, så jag fick se vaktbytet med orkester och allt. Fint, men lite mycket, kan de inte bara byta platser med varandra, himla mycket marscherande fram och tillbaka. :) Sen fick jag se Österbro, som jag också bor nära. Skönt att ha så nära allting, något jag inte är van vid varken från Helsjön eller Eljaröd.

Sen har veckan rullat på med jobb och alla aktiviter som vi har i huset. Bl.a. filmklubben i onsdagskväll där vi såg A Royal Affair och sen diskuterade om den, mycket trevligt!

I övrigt har jag fixat en massa i lägenheten, och igår kom mamma och pappa med alla mina saker. Bilen var ganska full, och det tog ganska lång tid att få allt på plats, men vid halv tre var det mesta fixat och vi gick och la oss. Lite bilder finns nedanför. Idag har jag visat omgivningarna och sen har vi fikat innan de var tvungna att köra hem.

Nu har jag iaf tv, vilket är überskönt, så ikväll ska jag titta på Melodifestivalen bara för att jag kan! :)


 

Ha det bäst och glöm inte, 
Ta vara på tiden du har fått, du vet aldrig när den tar slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar