måndag 16 juni 2014

Restaurangtips och utflykter

Om exakt två veckor är det semester, och det är lite svårt att fatta. Men jag väntar inte tills dess till att börja ta tillvara på sommaren, utan det försöker jag göra hela tiden.

I onsdags var jag på Café Klaptræet och träffade lite skandinaver. Det började lite stelt, men blev bara bättre och bättre. Och jag hoppas att jag kommer träffa dom igen. :) När jag åkte därifrån körde jag ner till Langelinie och åt en glass och tittade på när kryssningsfartyget lossade och flöt iväg.

 
I torsdags spelade jag på den sista kvällsmässan, och det var en tapper skara som samlats just den här vackra sommarkvällen. Och på fredagen hade jag en helt ledig kväll, vilket var ganska skönt. Jag tittade på Maria Lang-filmer och åt god mat.

Dagen efter fick jag finbesök av Elin, som lyckades ta sig hit trots vägarbeten och ersättningsbussar. Men det tog ju lite längre tid. Men vi möttes upp i stan och gick och åt på Greasy Spoon som ligger inte så långt ifrån Domkyrkan. Det är en väldigt amerikanskinspirerad restaurang med goda burgare och mackor. Det var lagom stora portioner och goda burgare, och saften var jättegod! :)

På Greasy Spoon

Vi gick förbi Rosengade, som gjorde skäl för sitt namn
 
I söndags jobbade jag min sista söndag den här terminen. Vi hade besök av en duktig saxofonist som förgyllde vår mässa. När jag slutat tog jag och Elin en cykeltur. Vi hyrde en stadscykel med motor, som tyvärr bara funkade i en timme (bra att veta om man vill hyra!). Sen var den ju ännu trögare att cykla än en vanlig cykel, eftersom den var så tung. Men det gick ändå bra. Vi cyklade ner i stan och ut på Amager strand och fortsatte till flygplatsen och kom sen till den söta lilla byn Dragør. Där stannade vi och åt glass och njöt av havet. Vi cyklade sen runt lite i byn innan vi åkte tillbaka hem förbi byar och ängar. Det är så underbart att vara så nära stan, men ända lite på landet. När vi kom in till stan lämnade vi tillbaka cykeln och gick till Kultorvet för att äta. Där finns flera mysiga restauranger, och vi valde den här gången Café Phønix som hade enorma portioner, men väldigt gott.
Sen gick vi hem i sommarkvällen.

Hamnen i Dragør
 
De fina gula husen som byn är känd för

Öresundsbron från andra sidan
 
Idag tog vi en lite kortare utflykt. VI gick till Langelinie outlet och gick även ner till Lille Havfrue där det vimlade av turister, pust! Och sen gick vi till Österbro och Bopa Plads och åt i solen. Ännu ett mysigt ställe med god mat och mysig uteservering.

Ikväll vimlar det av unga tjejer på Österport, som är på väg till Parken för att höra sina stora idoler, One Direction. Det är härligt, så länge jag slipper stå bredvid när de skriker. Men vi ska ju leva medan vi är unga.
Snart är det midsommar och då får jag besök igen, så kul! :)

Ha det bäst och glöm inte,
Ta vara på tiden du har fått, du vet aldrig när den tar slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar