måndag 15 februari 2010

Tandådalen! :D

Då är lilla plutten hemma igen, efter en rolig långhelg i Tandådalen!

Onsdag: Efter historialektionen gick jag hem och fixade pastasallad och mackor till resan upp, och sen gick jag till Espresso House och mötte upp Ida innan vi hoppade på tåget mot Götet. Tåget var inte försenat, och vi hade tid att virra omkring på Nils Ericsonterminalen lite innan bussen kom. Efter 7 timmar var vi äntligen uppe i Tandådalen, och bussen stannade i stort sett utanför stugan, najs. :D Vi fikade, och stupade sen trötta i sängarna.

Torsdag: Upp och ut i backen efter frukost och uthämtning av skidor m.m. Efter några åk i barnbacken åkte vi upp i familjebacken, där jag såklart gjorde en liten vurpa, men tack vare min fina hjälm slog jag inte mig. :) Och sedan åkte vi vidare till de andra backarna innan vi åt lite. Och trots att jag inte åkt skidor på ca 10 år kände jag mig som ett riktigt proffsig. ;) Vid 3 var det After Ski-dags, vilket är så trevligt. Och även om pappa och Lennart var trötta och slumrade till några gånger höll jag och gubben bredvid upp stämningen med lufttrummor. På kvällen blev det ärtsoppa med varm punch och plättar (fast jag åt rester istället). Efter en hård dag somnade vi gott.

Fredag: Jag och mamma höll oss i den närmsta backen medan de andra åkte längre bort. Vi grillade korv allihopa vid pulsen, och träffade folk som vi hade gemensamma bekanta med (världen är så liten). Efter maten åkte längdskidorna på och på dom tog vi oss tillbaks till After Skin, då Ida hoppade med strumpor, och jag med morfars fina blågula längdskidårkningsskor. På kvällen klädde vi upp oss för fonduekväll på Lindvallens toppstuga, dit vi hade en spännande tur i bandvagn uppför backen. Efter god mat skulle vi ner igen, och medan några somnade i bandvagnen var andra förskräckta, men pappa försökte iaf hålla upp stämningen. Tyvärr tappade jag mitt linsskydd till min kamera genom ett hål i golvet, men lite spill får man räkna med. :P

Lördag: Sista dagen innan hemfärden åkte mamma och jag till Hundfjället, och där var fina backar till oss, och även goda våfflor. Vid 3 åkte vi hemmåt och hann precis lämna in skidorna innan After Skin började. Jag fixade perfekta platser till mig och Ida längst fram. Men när Glenn, Glenn & Bogdan (alla heter Glenn i Göteborg) började spela kom det ett gäng östgötar och ställde sig i vägen. Efter ett tag frågade jag dom om dom kunde flytta sig lite, men det slutade sälvklart med att Ida och jag joinade dom istället, och blev en del av de störiga. När bandet slutat spela blev vi hembjudna till deras stuga, och fortsatte festen där. Ida och jag gick dock efter ett tag hem och bytte om innan vi en timme efter var vid 11F igen. Efter lite mer dans åkte vi taxi till Högfjällshotellet och åt megafin middag. När köket stängt och vi inte kunde beställa mer fortsatte vi vidare till dansgolvet. Där skakade vi loss tills musiken tystnade. Och efter ett litet samtal med Danny och en liten vurpa i trappan var vi återigen i taxin mot Tandådalen. Där fortsatte vi dansa, och vid halv 5 tystnade musiken, och vi gick trallande hemåt. Efter en semla och lite chokladkaka var mätta och trätta och kunde sova. Jag var extra glad, eftersom jag efter en sådan kväll gått 5 kronor plus, vilket inte är illa!
Danny och Jocke står och pratar lite.

Söndag: Efter ca 2 timmars sömn var det frukost och sedan utpackning. Jag hade min hjälm på mig när vi skrapade rutorna, ifall att det skulle komma nåt farande (jag har slått huvudet många gånger denna resa). Efter 12 timmars bilkörning, middag och fixande av slang var vi äntligen i Sjöbo. Där stannade jag tills i morse, då jag pigg och utvilad (hehe) åkte till skolan. Snart kommer Elin och äter, och jag tror att jag går och lägger mig tidigt ikväll.


Ha det bäst och glöm inte,
Du är själv regissör till ditt livs teater!
Charlotta Von Zweigbergk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar