söndag 1 maj 2016

Valborgsveckan

Maj är här, och inte med vilket väder som helst. Så fint och skönt det är ute idag. :)

Ja, sist skrev jag att kalendern var full, och det har varit mycket att göra på jobbet. Men på kvällarna har jag tagit det ganska lugnt, så lite vila har det varit. Men visst satt det extra fint med helgen den här veckan.
I torsdags var jag på ett föredrag med Tomas Sjödin. Han är en väldigt klok människa och jag försöker alltid ta till mig något av allt han säger. Den här kvällen pratade han om att det händer när du vilar, det som inte händer annars. Att lägga ifrån sig ett svårt korsord ett tag kan göra att du kan fylla i det direkt när du tar upp det igen. Och att man inte behöver trappa ner på tempot om man lär sig att ta pauser. T.ex. om man försöker få ett nobelopris sex dagar i veckan och vila en dag är det större chans att du kommer på nya saker än om du jobbar med det sju dagar i veckan. Intressant tanke!

Tomas Sjödin

Valborgshelgen har varit väldigt mysig och rolig. Igår kväll kom vännerna hit, vi åt middag och gick sen ner till firandet vid Sven Jons udde. Det var lite kyligt, man hörde knappt kören, ett ganska långt och mörkt tal och till sist tändes bålet. Så det var väl ungefär som ett vanligt valborgsfirande och där var väldigt mycket folk. Vi gick sen tillbaka hem och åt efterrätt och spelade spel. Det blev en kväll med mycket prat, män som skrattade som små skolflickor, och en vinst i spelet. :)

Innan stormen

Bålet

Idag har jag tagit det väldigt lugnt, diskat och tagit en välbehövlig promenad vid havet. Jag laddar upp inför nästa vecka, som förhoppningsvis kommer att bli lite lugnare. Nu sjunger studentsångarna på tv:n och magnolian blommar. Det är nu det börjar! :)

Fina småbåtshamnen

En liten pingstlilja i solen. 

Ha det bäst och glöm inte,
Ta vara på tiden du har fått, du vet aldrig när den tar slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar