tisdag 1 december 2015

Bilder från hösten som sprang förbi..

Den här hösten susade förbi, och första advent har redan varit. Ja, vad ska man säga.. Här kommer lite bilder från min höst.

Jag hälsade på Trine och Nora i Bournemouth. Trots en lång resa dit så var det verkligen värt det. Underbart väder, god mat och annorlunda, men rolig, utekväll.

Den vackra stranden

Fina tjejer :)

Sen var jag i Helsingborg och såg I love musicals, och vilken show. De höll på i nästan 4 timmar, och i hög klass hela tiden. Wow!

Ett litet kusinbarn döptes också, och vi fick äran att sjunga för honom. Det är alltid lika roligt att få den frågan. Och hur söt var han inte i sin dopklänning.

Lilla Charlie

Jag mös med gosiga Katy Perry

Jag och de andra värdinnorna var nere på Johannas kök i Malmö och lagade vegetarisk mat. Det blev mycket olika smaker och tips som vi kan använda oss av.

Den goda lunchbuffén

På kvällen var jag på IKEA Family-event i Helsingborg. Jag blev bjuden på god dricka, massa goda snittar och ett underhållande föredrag. Inte illa!

Dukat bord.

I helgen åkte hela familjen (nästan) till Stockholm. Det var kallt, men vackra dagar. På söndagen fick jag äntligen se Kristina från Duvemåla, som jag har längtat. Och så bra den var! Och tyvärr lika aktuell nu som när den utspelar sig. En välbehövlig weekend i huvudstaden blev det alltså.

På restaurang i Gamla Stan

Vi blev nästan påsprungna av lysande älgar.

Som sagt är juletiden ju faktiskt här, och idag tände jag datumljuset. Julen är väldigt vacker och mysig och jag gillar den mycket. Och på söndag har jag och systrarna julkonsert i Eljaröd, vilket ska bli kul eftersom vi ju inte hann förra året. Och den traditionen vill vi gärna hålla fast i.

söndag 13 september 2015

Höstens början

Nästan en månad sen förra uppdateringen. Tiden går fort och jag förstår inte hur jag ska bära mig åt för att hinna allt.

Sist jag skrev var några dagar innan vår kick-off med jobbet. Vi var först ute på ett serb-ortodoxt kloster mitt ute i skogen i en liten ort som heter Smedjeryd. Det var intressant och vi fick vara med på en mässa, mycket rökelse och mycket sång, annorlunda med andra ord. Vi fortsatte sen till Helsingborg, där vi åt innan en del av oss åkte ut med en båt och fiskade. Det var faktiskt väldigt roligt, och det blev mycket fisk för nästan alla. Och vädret var strålande. Vilken dag det var, men på kvällen var jag otroligt trött och somnade tidigt.

Fisketur

Många fick upp stora torskar

På fredagen var det lika fint väder, och efter jobb tog jag en cykeltur till Vejbystrand och tillbaka. Det är helt underbart att cykla längs med havet. På kvällen grillade vi på stranden och tog ett dopp i havet. Men vi tänkte inte riktigt på att det skulle bli mörkt så fort, men vi hade tur eftersom det fanns en gatlykta inte långt ifrån där vi satt. :)

Vejbystrand

På lördagen var jag nere en tur på stranden och solade, men blev lite uttråkad. Så jag hittade en promenadslinga vid Grevie som jag trodde skulle ta ganska mycket kortare tid än vad den gjorde. Och när jag kom fram till Dala var jag sjukt varm, och vattnet låg i bilen. Som tur var gick det en buss precis när jag kom dit, och busschauffören var snäll och stannade även om jag inte hann fram till hållplatsen. Jag var så lycklig över det!

Vägvisare

Vackert var det i alla fall

Veckan efter bjöd mest på jobb innan jag åkte hem till Eljaröd på fredagen. På kvällen grillade vi, än en gång i mörker, men ficklampa löser det mesta. Och mysigt hade vi.
På lördagen var det dop i Sjöbo, och det var så fint med en underbar präst. Och festen efter var också väldigt fin och rolig, och höll på framåt kvällen. Barnen lekte i den stora trädgården och vi alla pratade en massa. Vid nio körde vi hem och mös i lusthuset.

Långklänningstjejerna

På söndagen blev det utflykt till Ales stenar. Där är ju fint, men det var lite många flygmyror som jagade oss. Sen åt vi god fisk i hamnen innan vi styrde hemåt.

Jag och päronen vid Ales stenar

Sen flöt veckan på med jobb och på torsdagskvällen åkte jag till Malmö för att möta upp tjejerna där. Tidigt på fredagsmorgonen tog vi oss mot Stockholm för en mysig weekend med både det yngre och det äldre gardet. Vi var på bl.a. på slottet och på ABBA-muséet. På kvällen blev det mat på Tabbuli, en väldigt fin libanesisk restaurang.
Dagen efter var det dags för Tjejmilen, som var mycket roligare och mindre trångt än jag trodde. Vilken folkfest! Lite synd var det bara att det började ösregna ca 2 min innan vi startade. Sen på kvällen åt vi i Gamla stan på en italiensk restaurang, som hade en italiensk trubadur som gick runt och tog upp önskningar bland gästerna. Vi satt där tills de stängde.
På söndagen regnade det non-stop, men vi skulle bara till stationen, så det var inte så farligt. Och vi väsnades väl en del på tåget, men som tur var mindre än på tunnelbanan kvällen innan. :)

De enorma kristallkronorna på slottet

Det nya ABBA?

Hoppbild i Gamla stan

Ja, nu har ännu en vecka hunnit gå sen jag kom hem därifrån. Och i fredags kom M&M på besök. Så vi har haft lite rundvisningar och gjort lite utflykter i krokarna. Så mysigt det är att ha familjen här. :)
Imorgon börjar den tredje veckan i september, helt galet! Men så är det ju varje månad.

måndag 17 augusti 2015

Augusti so far

Tredje veckan på jobb var fullproppad med saker och det var en ganska trött tjej som kom hem på fredagskvällen. Men som tur var kom mamma hit, och tillsammans cyklade vi ner till stan för att se båtparaden under ljusfesten. Vi gick sen till kyrkan för att vara med på ljusgudstjänsten. Och kyrkan var helt full och gospelkören gjorde så att väggarna bågnade. Väldigt kul. Sen cyklade vi hem i den varma kvällen. På lördagen kom Sara och Jocke hem och vi firade henne lite, och precis innan det blev mörkt tog vi ett dopp i havet. Riktigt mysigt.

"Änglahund" under båtparaden

Saras chokladtårta

På söndagen flyttade jag in i mitt nya hem. Och det känns väldigt bra, även om jag inte hunnit vara här så mycket. I tisdags var det Höja talang och jag var med och sjöng och spelade ukulele i Knud Runez (vårt personalband). Väldigt kul var det och det kom mycket folk.

Byakören under Höja Talang

I torsdags åkte jag upp till Uppsala och konferens med Skut (svenska kyrkan i utlandet). Första kvällen åt vi volontärer på en libanesisk restaurang. Det var mycket prat och massor av god mat. Dagen efter åkte vi till Lena kyrka för att gå till Tensta i det vackra vädret. Och det var en väldigt härlig natur att gå i. Sen blev det prat och mässa innan vi åkte tillbaka till Uppsala. På kvällen blev det stor middag på Konsert- och kongresscentret. Afrokören med band underhöll, och det gjorde dom sjukt bra. Det var inte många som kunde sitta still, och många dansade runt i tåget runt hela salen. Sjukt roligt!

I lördags var det avslutning med sändningsmässa och lunch utanför domkyrkan. När programmet för dagen var slut gick jag och en tjej runt och tittade på den fina staden. Sen åkte jag hem till Skåne igen.
Afrokören

Domkyrkan

Igår jobbade jag på musikgudstjänst och gjorde snittar till tacksamma församlingsbor. Idag har jag varit på jobbet och åkt runt på alla ställen jag kan vara på och fixat med olika saker. Varm som vanligt! Men sen när jag kom hem tog jag en välbehövlig promenad längs med havet, så skönt!

Mitt nya hemma

måndag 3 augusti 2015

Guld och gröna skogar!

Ja, utan tvekan är "Guld och gröna skogar" sommaren 2015 för mig. Inte främst hos barnen har den gått hem, och för de flesta föräldrar är det väl därför med skräckblandad förtjusning den lyssnas på. :)

Fortsättningen på semestern tillbringades med familjen och släkten. Det blev mysiga sommarkvällar i Åhus, Ystad och Kivik, sång på friluftsgudstjänst, Sunny stand up i Ystad, kalvningar, mys med halva släkten på stranden i Haväng en inte jättevarm dag.
Sen blev det marknadsveckan och vi var i Kivik en kväll, men träffade inte så många vi kände. På torsdagen var det som vanligt marknadsafton hos M&M där alla kusinerna samlades. Vi fortsatte på fredagen med logdans i Björkeröd där Arvingarna spelade. Sen var det ju Björkerödsdag med mysig storfrukost och halvdag i Näsby.

Sunny Stand up

Logdans på Björkerödsgården

Vacker kväll i Kivik

Märkligt väder vid havet i Åhus

Sen var det dags att börja jobba. Första veckan gick jag bredvid och skulle få in mycket på kort tid. Andra dagen var det konsert med systrarna, så då fick jag vara ledig. Och det blev en väldigt lyckad konsert, och över 100 som kom och lyssnade, vilket verkligen är jätteroligt! Jag åkte sen hem till Ängelholm, men under helgen åkte vi hem till föräldrarna igen. På söndagen var vi på loppis i Maglehem, och oj vad där var folk när de öppnade, trots att det emellanåt ösregnade. På kvällen hade vi tänkt åka till Kulla och fram till en halvtimme innan såg det inte ut som att vädret ville det, men sen sprack det upp. Det var inte jättevarmt och inte så mycket folk. Men alla som jag vill ha där var där, och vi satt samlade. Så med bra orkester, halva släkten och vänner samlade hade vi en riktigt bra kväll. Och Simon, som var förband, fick ett underbart sött gäng med fans. Och trots att jag inte var så pigg när jag åkte till jobbet dagen efter var det så värt det!

Konserten med den yngsta åskådaren

Sötaste fansen

På tisdagen blev jag överraskad av att hela familjen kom upp hit efter att jag slutat. Så det blev minigolf på Råbocka, visserligen ösregnade det nästan halva rundan, men det var ändå mysigt. :)

Sen gick veckan, på torsdagen var vi på grillkväll hos några vänner och plötsligt var det fredag och jag skulle hem till Eljaröd igen. Denna gång för lite festligheter. I lördags var det nämligen 40-årsfest. Det bjöds på fina snittar i solskenet innan vi fick hitta vår bordspartner och ta plats. Under middagen blev det mycket prat och skratt, och kvällens citat blev nog "jag känner mig som en raps". Sen var det en massa dans tills nattamaten. Sen hämtade vi föräldrarna i Sjöbo där festen fortfarande var igång. :)
Söndagen gav lite härlig vila i trädgården där de söta kalvarna sprang omkring.

Dansbanan i den fint pyntade ladan
De sötaste kalvarna!

Idag kom sommarvärmen på riktigt, medan jag går in på min ganska fulla arbetsvecka. Men jag gick ner till havet och tog en promenad i vattnet efter jobbet. Och det var fortfarande så varmt så att man nästan svettades, sjukt.
På söndag är det dags för andra flytten den här sommaren, och det ska bli kul. Men det känns fortfarande märkligt att detta ska bli hemma.

måndag 6 juli 2015

Sommar och semester

Sommaren är här på riktigt, och i helgen var det verkligen varmt! Idag har det varit lite blåsigt, och det kan behövas ibland när man vill vara inne och fixa lite.

Sen sist har det varit mycket som har hänt. För två veckor sen var det midsommar, och den firades i Sösdala med gänget. Vi hade hyrt en stuga i stugbyn och hade det väldigt mysigt. Dagarna fylldes med en massa prat och skratt, sång, regn i mängder, mat i mängder, spel och lekar och såklart snapsvisor. Så trots vädret var det en riktigt rolig midsommar.

Hela gänget i trädgården

Min och Patriks fantastiskt vackra silltårta (lägg märke till midsommarstången i mitten)

På lördagen var det midsommarfirande i Köpenhamn. Vi hade gudstjänst i kyrkan där jag blev avtackad med fint tal, blommor och ett kors från Georg Jensen. Sen gick vi i vanlig ordning i tåg till kastellet och reste midsommarstången innan vi dansade och lekte lekar. Vädret var faktiskt bra och på kvällen blev det grillning på bryggan med tjejerna. Det blev en himla bra midsommar, alltså!

Fint uppradade på bryggan :)

På söndagen var jag och Caroline på Den blå planet, som jag bestämt mig för att besöka innan jag flyttade. Och det var ett fint akvarium med många intressanta fiskar. Eftersom det var fint väder fortsatte vi sen till Den sorte Diamant och satte oss bredvid det lilla växthuset vid vattnet. Det dansades för fullt där inne, så det var kul att titta på.

Pirayorna på Den blå planet

Sen var vi inne på min sista vecka i Köpenhamn. På onsdagen blev det middag på Wok shop på Frederiksberg. Det blev en trevlig kväll som fortsatte på Berlin bar lite för länge än tänkt, men vad gör det. :)
Alla utom dansken

På torsdagen var det överraskningskväll med personalen. De tog mig till Tivoli, där jag åkte en karusell och vi gick runt i de fina omgivningarna. Vi åt också god mat på Gröften och sen glass innan vi åkte hem. En mysig kväll med fina kollegor.

Dagen efter var det dags för sista fredagsbaren innan flytten. Vi var många den här gången och alla var på gott humör. Så det blev intressanta samtal och många skratt. Vi fortsatte sen ut, och det var kanske mindre lyckat och ganska mycket senare än tänkt. Men samtidigt var det också lite roligt och gav knasiga minnen.

Härligt gäng svenskar

På söndagen var det min sista jobbdag och det kändes väldigt vemodigt. Jag sjöng i slutet av gudstjänsten och tänkte sen säga tack, men när jag hade sagt "tack för den här tiden" så tog det stopp och sen kom tårarna på både mig och kantorn. Och under kyrkkaffet fick jag fina specialgjorda örhängen av grannarna. Så mycket fina människor jag har haft runt mig under tiden i Köpenhamn. Och det finns så mycket som jag kommer sakna där, men nu är det nya utmaningar som väntar i Ängelholm efter semestern.

Nu har jag haft semester i en vecka och flyttlasset har gått hem till Eljaröd för en lite mellanlandning. Vi har hunnit njuta av sommaren med minigolf och mat vid havet i Ystad och fina kvällar i trädgården.

I helgen fick jag och Elin vår julklapp från Jocke. Vi skulle iväg någonstans och hade fått en packlista på vad vi skulle ha med oss, mer visste vi inte. Och sen slutade det i en stuga i Ärnarp, mitt i skogen. Det var underbart med tystnaden och vi spelade en massa spel och hade inget planerat. Eftersom det var så varmt badade vi såklart också, och det blev i Jälluntofta camping, väldigt vackert, särskilt i solnedgången. Vi var också och åt på Tiraholms fisk, där det var väldigt god mat. Det låg fint intill Bolmsjön. Mycket bättre kunde det alltså inte bli, en helg med de bästa utan en massa stress.

Fina stugan

Spel i skuggan i trädgården

Fin slogan...

På vägen hem var vi i Båstad på Café utsikten och åt, och det är ju så vackert! Sen tog jag mig till södrare breddgrader igen och åkte igår kväll till Kulla, vilket bara blir den gången i sommar. Det var härlig stämning och det blir ju sommar på riktigt när man varit där. Och där var ju några till eftersom det var Lasse Stefanz som spelade, men ändå inte för många.

Café utsikten

Kulla festplats

Ja, mycket har som sagt hänt och en flytt har redan varit. Om ett tag är det dags för ännu en, men först är det lite mer välbehövlig semester.

söndag 14 juni 2015

Smak av sommar

Det har varit fullt upp de senaste veckorna, och mestadels med roliga saker. :)

För två helger sen var jag hemma i Eljaröd för att fira två tosingar som fyllt år. Det blev en väldigt rolig fest med lekar, sång och dans och allt annat som ska vara med på en bra fest. Och vi var inte hemma förrän det började ljusna igen. Helgen i övrigt var också väldigt mysig och vi grillade på uteplatsen och spelade spel i lusthuset, det bästa!

Här är de två jubilarerna mitt uppe i en lek

På måndagen hade jag min gubbar (studentsångarna) för sista gången, och det kändes lite tråkigt både från min och deras sida. Men jag fick ju det bästa avskedet när de alla gick ner på knä och sjöng Kom du ljuva hjärtevän för mig. Då blev jag väldigt glad och lite rörd. Sen sjöng jag en sång för dom, och då var jag så nervös att jag trodde att jag skulle gå itu. Men det kom iaf fram någonting, och det verkade som att de uppskattade det. :)

På fredagen var det grundlovsdag i Danmark och det firade vi med ett biobesök. Vi såg på Familjen Béiler, och den var faktiskt väldigt bra. Den var rolig och fin på ett lite märkligt och frigörande sätt. Efteråt tog vi en fika i det fina vädret innan jag cyklade hem och de andra fortsatte vidare.

På lördagen var det ju den svenska nationaldagen och det firades med en 1700-talskonsert i sverigesalen i Svenska kyrkan. Efter mycket förberedelser var det dags och alla var så fint klädda, kören hade folkdräkt. Vi fick besök av både Evert Taube och Bellman och jag var Susanna som rodde en båt. Ja, bra gick det och efteråt var det mingel där jag träffade några sista gången innan jag åker. Sen åkte vi i kören vidare på körfest där jag bara skulle vara med ett tag, men ack så fel jag hade. Det var ju så trevligt att jag stannade länge. :)

Jag i folkdräkten

Dagen efter hade jag finbesök, och det var lite småkaos när alla sju skulle äta frukost i min lägenhet, men det gick ju. Vi tog sen en båttur innan vi åt lunch på Kaffesalonen vid Söerne. Och sen fikade vi hemma innan vi åkte tillbaka till Sverige allihop.

På måndagen var jag i Ängelholm för en andra intervju till jobbet där. Så nu får jag besked när som helst om det blir jag eller någon annan som får det. Resten av dagen handlade jag och gjorde picknik till kvällen då vi åkte till Lund för att på en innergård lyssna på Oktavera och ha det trevligt. Och trots lite kyla så var det väldigt mysigt.

Oktavera i Lund

I onsdags hade jag min sista Ung i Köpenhamn-träff, och vi sågs i Kongens Have för att ha det trevligt och spela kubb. Vi var hela 15 stycken, vilket var väldigt kul. Och eftersom jag höll i det var det också jag som bestämde reglerna när vi spelade kubb, och även om inte alla höll med blev det som jag sa, härligt. :) Och vilken sommarkväll det var, så underbart!

Hög koncentration under spelet...

Sommar!

I fredags hade jag min muntliga examen i danska, så nu är det över. I övrigt var det väl ingen toppdag när jag tappade saker och rev mig och hämtade ut en "lagad" cykel som det fortfarande var punka på (vilket jag insåg efter halva vägen till Nörrebro). Men ja, allt funkar inte alltid, helt enkelt.

Igår hade jag middag med fina vänner, och det blev spelkväll och mat och prat, som det ska vara. :) Idag var jag på studentsångarnas sommarkonsert i Roskilde, sällan man känner så många i en kör när man är på konsert. Men det var roligt, och trots dålig akustik var det en fin konsert.

Mina gubbar

Det är så mycket tråkigt som har hänt de senaste dagarna, två tjejer som har försvunnit och sen hittats döda och Magnus Härenstams död. Det blev väldigt mycket på en gång. Jag lider verkligen med alla anhöriga.
Samtidigt var det kungabröllop, som var en positivare nyhet. Jag följde så mycket som jag kunde och jag tyckte att det var så kul att de inte bara gick efter hur det borde vara och gjorde allt väldigt personligt. Underbart att se hur det riktigt gnistrade om brudparet.
Vi får hoppas att kärleken vinner över det onda i världen också, ta hand om er!