torsdag 29 december 2016

Snart 2017

Advent och resten av julen gick i ett, precis som vanligt. Men mycket hanns med också. :)

Vi hade vår årliga julkonsert i Eljaröd, och den här gången var Kristian också med. Det var minst sagt fullt till sista stolen. Tre stycken satt inne i koret och vaktmästaren fick låna ut sin stol till den sista som kom. Och visst är det något särskilt att sjunga för en helt fullsatt kyrka. Julstämningen infann sig verkligen, och ca 5200 kronor samlades in till barncancerfonden. Helt fantastiskt!

Helgen efter var jag och Kristian nere igen och sjöng i Andrarums kyrka på första advent. Sen blev det den sedvanliga träffen hos m&m i Sjöbo med gröt och kakor. Det är ju alltid mysigt att träffa släkten!

Snabbt blev det andra advent-helgen, och här var det julbak med Sara och Jocke. Det blev pepparkakor, lussebullar och julgodis. Lite trötta blev vi dock när det hela var slut.
Och på söndagen var det dags för konsert igen. Den här gången i Barkåkra med Decibellerna och Kristoffer Hellström. Och den här gången blev det inte bara fullt, utan överfullt, så alla fick tyvärr inte plats. Det brukar ju inte vara ett stort problem annars i kyrkorna. Det blev en bra konsert och efteråt var vi ute och åt god middag allihopa.

Lussebullsbak i Skälderviken

Rocky road på gång

Veckan som följde var väldigt hektisk på jobbet både för mig och Kristian. På onsdagen var jag i kyrkan och såg på årets julspel som spelas för många barn och vuxna i kommunen. I år var Kristian ängel och Danne Josef. :) På helgen var det 25-årsfest i Lund och tiden gick så snabbt och plötsligt var det dags att ta sista tåget till Ängelholm. På söndagen jobbade vi båda på lucian i Höja, så duktiga de var.

Årets julspel

Lite frost i den vackra vädret

Veckan efter var lite lugnare, men ändå saker att göra hela tiden. På luciadagen hade vi glöggcafé med luciatåg, och där var även en lite lillucia med. :)

Luciatåget på jobbet

På fredagen åkte vi med Sara och Jocke till Jönköping. Och vad gör man där undrar de flesta, men vi hade inte det tråkigt alls. Vi badade på äventyrsbadet och relaxen, shoppade både i stan och på A6-center och gick på olika restauranger. Och sen spelade vi spel på hotellrummet förstås. :)
När vi kom till Ängelholm lämnade vi av Sara och Jocke körde vi till Fränninge för att överraska mamma och komma och lyssna på Himlrösters och Drängakörens julkonsert. Och det var en väldigt fin konsert, måste säga att båda körerna utvecklats mycket. Och Desirée och pianisten var också jätteduktiga.
Sen blev det julfix i Eljaröd och julshopping i Ystad innan vi åkte hem igen dagen efter.

Julkonsert

Sen var vi inne i juveckan, och på jobbet var det mest fix inför julottekaffet. På torsdagen åkte vi hem till Eljaröd och firade lillejul med delar av släkten, såklart med massor av julmat. Och tomten kom också på besök, han var 350 år gammal. :o

'
Julbordet hemma

Efter att vi öppnat tomtens paket under granen åkte vi alla mot Ängelholm. Vi två var på lunch i Magnarp och sen var jag inne om Sara och Jocke innan kvällsmaten intogs i Magnarp. Sån tur vi har att ha familjer att umgås med och som vi har det så mysigt med!

Efter endast lite sömn åkte vi och jobbade på julottan i Höja och det blev också mysigt med ca 50 stycken på frukost i församlingshemmet. Lite sömn på det och sen blev det mys och spel hos Sara och Jocke.
'
Julotta i Höja

Juldagarna har sen varit fyllda med att åka till eller ha besök av vänner och släkt och samtidigt har jag varit ganska förkyld och inte haft så mycket röst, och idag är det väl ännu sämre. Men förhoppningsvis blir det bättre till nyårsafton.
Igår var jag på födelsedagsmiddag för Lovisa i Lund och det var trevligt, trots lite hostattacker. :)

Tjejerna i Lund

Idag har Kristian fixat en liten för-nyårssupé för delar av familjen, eftersom vi inte firar nyår med dom. Så nu får jag väl ta mig upp från soffan och äta med dom. :)
Gott nytt år på er allihopa!

söndag 13 november 2016

Höstens funderingar

Då var hösten här på riktigt, och minusgraderna har också börjat smyga sig på. Och det har vart mycket som hänt den senaste tiden. Det är ju från och till väldigt mycket att göra på jobbet, och för några veckor sen hade vi oktoberfest med två av fyra i personalen borta. Det var totalt kaosartat, men vad roligt vi hade. Och det har vi förstått att även de som var där hade, för det är många som kommit fram och sagt det och en som till och med gav oss rosor. :) Det är vid såna tillfällen som man känner att allt slit som är däremellan är värt det!
Men sen är det ju så att jag blir väldigt trött av sånt här också. Och just nu är jag väldigt trött på att vara trött och hoppas att det snart ska förändras. Att sova och att vara trött för det mesta är inget som jag eller någon annan tycker är vidare roligt.
Under den senaste månaden har det också varit mycket tankar. Två personer som inte var i min direkta närhet, men som jag ändå kände, lämnade det här livet alldeles för tidigt. Den ena mitt i livet och den andra, precis som jag, ganska i början. Och visst blir det mycket funderingar när sånt händer, men det får också mig att verkligen vara glad för allt jag har.

De senaste helgerna har vi träffat familjen väldigt mycket, vilket har varit så mysigt. Det har blivit middagar, utflykter och en massa prat.

Utflykt till Hovs Hallar

Ett vackert träd i höstfärger

Som sagt så har det hänt mycket på jobbet. Ängelholm fyller ju 500 år, och det firade v i kyrkan med en stor jubileumsmässa där vi fick besök av biskopen. Det var en trevlig tillställning och vi bjöd bl.a. på den här tårtan. :)

Mumsig 500-årstårta

Från oktoberfesten

Promenad i Skäldervikens hamn

Ett höstigt Ängelholm

Vi har också hunnit med en helg i Köpenhamn. Där sjöng vi på söndagsmässan och träffade mina före detta kollegor och församlingsbor, vilket var väldigt roligt. Vi gick också runt en massa, var på natkirke i domkyrkan, åt på Copenhagen street food och hängde på lite olika ställen. En helt lagom jobbig helg, alltså! :)
Vilopaus på Library Bar

Förra helgen var det ju alla helgons dag, och på helgen delade vi ut fika på kyrkogårdarna. Det var regnigt, men kul att träffa en massa människor.

Kristian hade gjort det fint i Rebbelberga

Nu är det snart jul! Det är lika oförståeligt varje år! Nästa helg börjar v med att sjunga in den i Eljaröds kyrka kl. 16.00, och det ska bli väldigt mysigt. Sen ska jag och Kristian sjunga i Andrarums kyrka den första advent kl. 18.00. Det är roligt att sjunga och spela, och att göra det i lite nya sammanhang också. :) Hoppas att vi ses på någon av julens konserter! :)

onsdag 28 september 2016

Stockholm och Palma

Då var det dags för en liten uppdatering igen. Det är tur att jag tar mycket bilder, för annars hade jag glömt hälften av allt jag hittar på. Men det är ju också därför jag tar bilderna. :)
Ja, sommaren har ju inte velat lämna oss helt, vilket jag är helt okej med! Nu börjar jag dock känna av hösten, men det är ju också oktober om några dagar.

I början av månaden var vi elva stycken som var uppe och sprang tjejmilen i Stockholm. För mig var det andra gången, och det är ju absolut en rolig grej.
Den första dagen åkte vi först på båtsightseeing i det fina vädret innan vi åt lunch i Fjärilshuset och tog en promenad i Hagaparken. Och som om inte dagen vore bra nog mötte vi också Prins Daniel som också var ute och spatserade, och ni kan ju bara tänka er elva damers reaktion på det, haha! På kvällen åt de yngre gardet på Vapiano. Det var lite kallt, men god mat. :)

Varje rum på hotellet hade resultat från någon fotbollsmatch som tavla.

Lill-Haga i Hagaparken

På lördagen tog loppet och att ta sig dit och hem den mesta av tiden. Vi klarade oss från regnet fram tills vi skulle hem, och då regnade det inte nådigt. Men vi var ändå glada att det inte kom när vi sprang. På kvällen åt vi allihop på Drottninghof, som jag verkligen kan rekommendera. Det var prisvärt, god mat och mysigt!

Del av gänget utanför hotellet

På restaurangen

Sen gick veckan och på helgen var det fotboll och mysmiddagar i närområdet. Och sen åkte vi till Mallorca, wihoo! Vi hade fina dagar där med sol och bad, många och promenader, utflykter på varma bussar, besök på kyrkan och i den vackra katedralen. Såklart drack vi också goda drinkar och för att inte tala om sangrian. :) Och såklart hade jag väldigt fint resesällskap!

Vi på balkongen

Valdemossa

Hotellet

Utsikten från Svenska Kyrkan i Palma

Utsikten från balkongen

Helgen spenderade vi med fotboll, utgång efter en härlig vinst och middag med nära och kära. Nu är det redan halvvägs in på den här veckan. Och såklart är helgen fullspäckad som vanligt.

söndag 28 augusti 2016

Den fullbokade sommaren

När jag tittar tillbaka på den här sommaren blir jag nästan helt matt, för det är helt otroligt vad vi har hunnit med. Senaste inlägget slutade med Lindas möhippa och efter den kom marknadsveckan. Den spenderades mest i Ängelholm, men på torsdag firades marknadsafton hos mormor och morfar i Sjöbo och det blev en massa karusellåkning för barnen och lite inhandling på marknaden för de stora.
På fredagen var det som vanligt logdans på Björkerödsgården. Trots att Scotts buss gick sönder och de inte om förrän vid tio blev det en bra kväll med mycket dans. Och morgonen efter blev ju såklart lite virrig och vi sjöng igenom hela repertoaren från vår barnkörstid, väldigt kul. :)

Vi var hemma i Eljaröd fram till tisdagen då vi hade konsert i Fränninge. Det blev en vacker sommarkväll med många besökare, vilket ju alltid är roligt!

I mormor och morfars trädgård

Sen var jag hemma i Ängelholm och njöt av de sista dagarna på semestern. Och sista helgen på min semester och första på Kristians passade vi på att åka på en liten Sverigerunda. Vi började i Berg utanför Lindköping för att hälsa på vänner. Där var det grillning och häng i trädgården, en tur till Lindköping och titt på Bergs slussar i Göta kanal.

Slussarna var ganska stora

Halvvägs till himlen?

På söndagen styrde vi mot Kalmar. Det blev en liten tur inom Pataholm, där vi hade tänkt fika, men hamnade mitt i en hembygdsdag. Så vi tog oss därifrån ganska snabbt. Sen bodde vi mitt i Kalmar på hotell. Jag blev lite runtguidad i olika delar av stan och på kvällen blev det mysmiddag på Pipes of Scotland.
Pataholm
Fin skylt på stan!

Ölprovning på puben

Dagen efter åkte vi över till Öland. Vi gick en lång promenad i stark sol och så småningom ösregn. Vi var också på Capellagården, en folkhögskola startad av Carl Malmsten. Innan vi åkte hem passade vi på att åka inom några vänner i Växjö.

Ölandsbron

Sen började jag jobba och veckan flöt på snabbt. Fredagskvällen bjöd först på middag med föräldrarna på Far East, sen tittade vi på båtparaden och raketerna på årets Ljusfest. På lördagen var jag först en runda uppe i Vallda för att ha avskedsfest för Kloskar som nu är volontär på Svenska kyrkan i Sydney, helt galet! På kvällen var det 90-årsjubileum i Hjärnarps GIF, som firades med grisfest. Det blev en väldigt trevlig kväll med gris och dans, precis som det ska vara. Dagen efter firade vi Saras födelsedag med god mat med familjen.

Båtparad från en balkong

Helgen efter var det dags för sommarens andra bröllop, och vi tog oss först ner till Malmö för en myskväll med systrarna och männen. På lördagen tog vi oss till Flädie kyrka för en fin vigsel, och trots ösregn kom paret lyckliga ut ifrån kyrkan. Festen tog sen vid och fortsatte långt in på natten.Vilket vackert par, kul att vi fick vara med och fira!

De flesta i Lundagänget

Fina Linda och Ola

Sen har det varit lite som har hänt efter det också. På jobbet var det kräftskiva för 70 personer, vilket var mycket jobb, men också väldigt roligt! Förra helgen var det först överraskningskväll för chefen på jobbet. Det blev väldigt lyckat, och en förvånad 50-åring blev väldigt överraskad! :) Det blev musikquiz, bad i poolen och massa god mat.
På lördagen var det grillkväll med min förra kör. Det var väldigt mysigt och roligt att ses igen.

Kräftis i Höja

Ja, vilka fullmatade månader det har varit, men såklart väldigt roliga! Den senaste veckan har ju stundtals varit väldigt varm, och under promenaden i torsdags blev jag så sugen på att bada att det fick bli ett dopp, och det var verkligen härligt! Vilken vacker kväll det var!

Vackra Skälderviken

Nu sitter jag i soffan och vaknar till efter gårdagens kräftis hos systern och svågern. Snart dags för en ny vecka med nya möjligheter. Men först ska jag titta på tv! :)

Ha det bäst och glöm inte,
Ta vara på tiden du har fått, du vet aldrig när den tar slut.

onsdag 17 augusti 2016

Bröllop och utflykter

Nu har jag varit igång på jobbet i mer än två veckor, shit vad tiden springer. Men vilken sommar det har varit. Jag hinner nog inte allt idag, men vi får se hur långt jag kommer. :)

Sist jag skrev var det bara några dagar kvar till Sara och Jockes bröllop och mycket skulle hinnas med innan dess. Hela familjen var samlad i Eljaröd, och det var för det mesta väldigt trevligt, trots allt slit. Det blev lite promenader, förberedelser av tal, dukning, blommor i kyrkan och på borden och allt annat som skulle fixas.

Promenad i Eljaröd

Plötsligt var den stora dagen där och vi åkte till Tomelilla för att fixa frisyrerna. Sen satt vi plötsligt där i kyrkan och klockorna ringde (i en evighet) och sen kom Sara, sjungande, vilket nästan ingen av oss visste. Så det blev en fin överraskning! Och sen var de man och fru och fick tillsammans gå ut genom kyrkporten.
Man och fru Thorén

Hela fina familjen

Sen bar det iväg till Tranåsgården för fest. Det blev tal, god mat, skratt och gråt. Efter middagen blev det fin brudvals och sen dansade vi natten lång. Ja, det var mycket slit, men också en helt fantastisk dag! :)

Lokalen

Jag och Kristian
Dagen efter åt vi frukost innan vi och ett gäng gäster tittade på presentuppackningen. Och sen skulle allt hem, vilket tog lite tid. Men vi var ju ganska många som kunde hjälpa till. Och kvällen spenderades med huset fullt av människor, väldigt mysigt.

Sen hade vi en bra vecka med utflykter lite varstans, kaffestugan, Ystad och lite andra bilutflykter. Sen tog vi oss hem till Ängelholm och där var jag på stranden (dock helt själv eftersom vädret inte var optimalt), sen var vi och turade mellan Helsingborg och Helsingör och såklart en massa andra saker.

Jag på stranden

God mat på Åkanten

På lördagen var det dags för årets andra möhippa, nämligen Lindas. Den gick i Sun trip-tema och vi var så snygga allihop. Vi spaade, åt lunch i skogen, hade lite tävlingar och grillade på kvällen. En roligt dag!

Som sagt, snyggast i stan..

Nej, nu får resten av sommaren vänta. Det har ju hänt en hel del.
Annars är allt bra med mig. Igår hade vi vårt sista sommarafé i Höja. Det var kräftskiva för 70 personer, så jag hade fullt upp med pajer, bröd, kräftor och allt som skulle fixas. Men så lyckat det blev, men det resulterade i en trött Sofia idag!

Ha det bäst och glöm inte,
Ta vara på tiden du har fått, du vet aldrig när den tar slut.

tisdag 5 juli 2016

Möhippa, semester och SOMMAR!

Semestern är här och jag är så lycklig!
Det är nu ett år sen jag flyttade ifrån Köpenhamn med sorg i hjärtat. Det är ju alltid så när man flyttar från ett ställe, man vet vad man har, men inte vad man får. Men så mycket som har hänt sen dess. Jag har ett fast heltidsjobb som jag trivs bra med, jag har träffat en så fin kille att dela min vardag med och jag bor nära vänner och familj. Det är faktiskt inte klokt vad bra jag har det! Och om en vecka gifter sig Sara och Jocke, vilket är helt underbart det med!

Men veckorna fram till nu har varit hektiska, det ska jag inte sticka under stolen med.
Först var det Sara möhippa första helgen i juni. Det har varit så mycket hemligheter och hysch hysch runt detta, så det var en stor lättnad när dagen äntligen var här. Och vilken dag det blev sen!
Vi kidnappade henne på IKEA, utklädda till Pippi, och sen fick hon klä ut sig till Prussiluskan. Vi fortsatte mot tipsrunda i Skälderviken, brunch i en trädgård, uppdrag på stan och i Hembygdsparken. På kvällen var det Så kan det låta och finmiddag utanför Höja. Ja, det blev en varm och rolig dag!

Fina Sara

Hela gänget

Helgen efter tog vi det lite lugnare och gjorde Höganäs. Vi hann med både Outletarna och lunch på Saluhallen. Och på kvällarna grillade vi, sommaren hade ju faktiskt kommit!
Veckorna har mest varit fyllda av jobb, så jag går direkt på helgen efter då det var dags att ta en tur till Eljaröd och sång på en namngivning. Vädret var med oss och det blev en fin ceremoni vid vattnet i Simrishamn. Och resten av helgen blev det bröllopsplanerande och mys.

Och plötsligt var det dags för midsommar, lika plötsligt som alltid. Men eftersom vi knappt hunnit med hade jag bokat en stuga dagen innan för att bara komma iväg lite och ta det lugnt. Och trots åska och tropisk värme i stugan var det väldigt mysigt i lilla Åstorp (ja, det kan man kanske inte tro…)
Midsommarafton fortsatte med tropiskt klimat och efter frukost nere i city åkte vi hem till Ängelholm och tog årets första dopp i havet. Sen bar det iväg till vännerna för midsommarfirande. Det var svettigt och varmt ganska långt in på kvällen, men det blev traditionell lunch, lekar och på kvällen blev det grillning och quiz. En väldigt bra dag helt enkelt!

Vår lilla stuga

Lekar

Mys i trädgården

Grillning och tända ljus

Två tokar på väg hem

Midsommardagen spenderades på stranden och på kvällen grillades det i trädgården. Helgen avslutades med en ganska lugn dag. På kvällen åt vi på Hamnkrogen och sen var både värmen och midsommarhelgen borta.

Den härliga stranden

Sen gick veckan i ett. Det har varit konfirmandluncher, jordgubbsfest för 65 pers och två sommarcaféer i Höja. Så pust vad trött jag var i fredags när jag äntligen var färdig och kunde ta semester! Men det bar sen direkt hem till Eljaröd och där har jag varit hela helgen och sjungit på ett bröllop och fixat för ett annat.
Nu är jag på väg till Eljaröd igen efter en liten tur hem om i Skälderviken och en liten utflykt till Båstad och Halmstad. Nu är det bara slutspurten kvar innan den härliga helgen kommer.

Silltårta

Grillkväll i Höja

Goda kakor i Höja

Café Utsikten i Båstad

Trevlig sommar på er allihopa!!
Ha det bäst och glöm inte,
Ta vara på tiden du har fått, du vet aldrig när det tar slut!